Miks on oomega 3 rasvhapped olulised?

Miks on oomega 3 rasvhapped olulised?

Oomega-3 rasvhapetel, eelkõige EPA-l (eikosapentaeenhappel) ja DHA-l dokosaheksaeenhappel), on uuringutega tõestatud positiivne toime nii laste kui täiskasvanute südamele, ajule ja mälule, nägemisele ning kogu organismi arengule ja immuunsusele. Oomega-3 rasvhapped on vajalikud nägemise normaalseks arenguks ja nägemisteravuse säilitamiseks. Lisaks aitavad need langetada vererõhku ja normaliseerida kolesterooli taset veres, parandavad vere hüübivust ja muudavad veresoonte seinad elastseks.

Terviseorganisatsioonid soovitavad alustada lapsele kalamaksaõlis sisalduva D-vitamiini andmisega juba alates neljandast elunädalast. Samuti on oluline oomega-3 rasvhapete tarvitamine raseduse viimasel trimestril ja imetamise ajal, kuna need soodustavad lapse aju ja silmade arengut, ema paremat rasedusaegset tervist ja vähendavad enneaegse sünnituse riski. Norra lastearst Hellandi uuring kinnitas, et oomega-3 rasvhapete lisamine naise toidule raseduse ja imetamise ajal annab positiivse efekti lapse hilisemale vaimsele arengule – õppimis- ja keskendumisvõimele. Kalamaksaõli kasutanud emade lastel oli 4% kõrgem IQ tase, võrreldes taimeõli kasutanud emade lastega.

Vastavalt Eesti Toitumis-ja liikumissoovitustele on oomega-6- ja oomega-3-rasvhapete omavaheline suhe organismis 2:1, kuid meie tarbitavas toidus on see suhe umbes 20:1. Oomega-6-rasvhapete rohkus toidus viitab mitmete haiguste riski kasvule, näiteks aterosklerootilisele südamehaigusele, osteoporoosile, astmale, äkksurmale, ekseemidele. Seetõttu on oluline suurendada just oomega-3 rasvhapete tarbimist.

Tihtilugu me ei seosta paljude sümptomite ilmnemist oomega- 3 puudulikkusega ja seda just seetõttu, et need sümptomid on omased ka mõnele teisele haigusele. Esimesed märgid, mis viitavad rasvhapete puudulikkusele on kuiv nahk ja juuksed, rabedad ja kergesti murduvad küüned, väikesed karedad laigud nahal, kõõm, kesine mälu ja keskendumisvõime, silmade kuivus ja sügelus, meeleolukõikumised, halvenenud unekvaliteet, liigesevalu. (www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19190401; www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18060675; www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15204032)

Oomega-3 allikad

Parimaks oomega-3 allikaks on rasvased kalad nagu makrell, sardiin, lõhe, heeringas, tuunikala.  Kuna meie toidulauale ei satu kala piisavalt tihti ja toidulauale sattuva kala kvaliteet on küsimärgi all, sest üldiselt on need sööda peal kasvatatud kalad, siis et kätte saada vajalik kogus kasulikke rasvhappeid, on väga heaks alternatiiviks kalastõlist omega-3 toidulisandid.

Oomega-3 toidulisandi valimisel peaks pöörama tähelepanu oomega-3 rasvhapete (EPA ja DHA) ja kalaõli sisaldusele, sest oomega-3 kogus ei ole samaväärne pakendil mainitud kalaõli kogusega.

Millist oomega-3 preparaati valida?
Kalatoitude rohke söömise üks suuremaid miinuseid on kalades akumuleeruv veekogude reostus. Kasvanduste kalades leidub enamasti vähem elavhõbedat, kuid neis võib esineda muid saasteaineid, nagu näiteks PCB-d, dioksiinid ja pestitsiidid. Seega võib teatud juhtudel (näiteks rasvhapete suurenenud vajadus) olla parem tarbida kalaõliallikana lisaks kapsleid.

Eelistage kalaõlisid, mis on saadud väiksemate kalade rasvast. Uurige võimalusel pakendilt või tootja kodulehelt, millistest kaladest pakutav kalaõli on valmistatud. Näiteks sardiinid, anšoovised ja makrell on taimetoidulised kalad, milles leidub vähem elavhõbedat kui suurtes kiskjakalades, kes asuvad toiduahela tipus – viimastesse kuhjuvad ajapikku toiduks olevates kalades leiduvad saasteained. Head kalaõlipreparaadid on saadud enamasti väikeste kalade rasvast, mis on püütud väiksema reostusega piirkondadest.

Valige kvaliteetne kalaõli. Kui kalaõli tootmisel kasutatakse kvaliteetset toorainet, vajab see vähem töötlemist kui odavam kasvanduse kala. Hea kvaliteediga kalaõli filtreeritakse, mille käigus eemaldadakse kalaõlist võimalikud saasteained – see on väga oluline protsess, et tagada kalaõli stabiilsus ning hea säilivus. Kvaliteetne kalaõli edasist töötlemist ei vaja, see on juba looduslikus triglütseriidivormis ning sisaldab naturaalseid antioksüdante, mis aitavad kalaõlil säilida. Looduslikus triglütseriidi vormis rasvhapped on enamasti parema imenduvusega kui etüülestri vormis kalaõlid.

Paljud kaubanduses pakutavad kalaõlid on tugevalt töödeldud, mistõttu nende toitaineline väärtus on madalam kui kvaliteetsetel õlidel. Näiteks võidakse kalaõlisid nende kontsentratsiooni tõstmiseks kõrgel temperatuuril destilleerida, mille käigus õrnad rasvhapped kahjustuvad ning loomulik EPA ja DHA suhe muutub. Sellise protsessi tulemuseks on kalaõli, mis omadustelt on naturaalsest kalarasvast väga kaugel. Lisaks ei ole tugevalt töödeldud kalaõli imendumine organismis hea, kuna rasvhapete EPA ja DHA muutunud suhe on inimese kehale võõras.

Hea kvaliteediga kalaõli tooted leiad siit.

Allikas
Allikas

This entry was posted in Artiklid (kõik). Bookmark the permalink.