27. juulil kirjutas Telegram.ee, kuidas ühendriikides elav noor poiss suutis edukalt autismist terveneda jättes igapäevasest toidumenüüst gluteeni ja piimatooted välja. All on toodud artikkel täies mahus ning lõppu lisatud Loodustohtri täpsustavad kommentaarid.

Autismispektri häirete esinemissagedus on üle maailma tugeval tõusuteel ja aina suurema hulga lapsevanemate mureks on see, kuidas ravida või leevendada sümptomeid, mis mõjutavad kogu pere elukvaliteeti. Üks võimalus, mida kajastatakse ka Eestis, on lapse tervise mõjutamine toitumise kaudu – täpsemalt gluteeni ja piimatoodete menüüst eemaldamise abil.

USA-s on kajastatud konkreetset juhtumit poisist, kes juba varajases eas näitas kalduvust autismile, kuid tänu radikaalsele muutusele toitumises on tänaseks normaalse intellektiga kuueaastane.

Ethan Fox oli juba aastasena veidralt käituv laps. Tema ema kirjeldas seda, kuidas laps peaaegu kunagi ei maganud pikemalt kui 20 minutit järjest, ta ei rääkinud ning jooksis peatumata kogu aeg niikaua, kuni väsimusest magama jäi.

Ethani vanemad otsustasid proovida gluteeni- ja piimavaba toitumist ning vaevalt mõned päevad peale alustamist oli lapse uni juba oluliselt paranenud. Juhtumit kommenteerib dr Kenneth Bock, kes on kirjutanud raamatu “Healing The New Childhood Epidemics. Autism, ADHD, Asthma and Allergies“ (Ravides uut lapseea epideemiat. Autism, ADHD, astma ja allergiad). Tema sõnul on põhjust arvata, et peaaegu 60% autistlike laste puhul võib gluteeni ja piima eemaldamine menüüst tuua kaasa paranemise.

Autismi plahvatuslikku levikut on seostatud ka oluliselt tõusnud lapseea vaktsiinide arvuga. Kuigi on palju peavoolu teadusuuringuid, mis selle teooria ümber lükkavad, leidub samas ka palju uuringuid, mis seda seost kinnitavad. Paljud teadlased leiavad, et praegune vaktsineerimisgraafik on ebaturvaline ja tervisespetsialistid ignoreerivad seda probleemi. Autismi ja vaktsineerimise seost ei ole piisavalt uuritud ning seda riski on vastutustundetu alahinnata.

USA-s on autismispektri häirete esinemissagedus alates 1991. aastast suurenenud 2700%. Samas on sellest ajast alates ka laste vaktsineerimiskalender läinud aina tihedamaks. Autismi põhjuseks on toodud vaktsiinides sisalduv tiomersaal, kuid seni on CDC (Center fo Disease Control and Prevention, haiguste kontrolli ja ennetuse keskus) seda seost eitanud.

Uuringud gluteeni- ja piimavaba dieedi mõjust autistlike laste tervisele on seni näidanud positiivseid tulemusi. Laste füüsiline ja vaimne tervis on näidanud paranemise märke ning nende võetavaid ravimeid on vähendatud. Lisaks gluteenile (teraviljavalk nisus, rukkis, kaeras ja odras) ja kaseiinile (piimavalk) soovitab dr Bock minimeerida ka kokkupuudet pestitsiidide ja muude sarnaste kemikaalidega, minnes üle mahetoidule ja looduslikele puhastusvahenditele. Dr Bock rõhutab, et tegemist ei ole imeraviga, mis sobiks kõikidele autistlikele lastele, kuid see on aidanud paljusid.

Eesti keeles on sel teemal võimalik lähemalt lugeda Egle Oja ja Madleen Simsoni raamatust “Toidu mõjust lapse ajule, arengule ja käitumisele“.

Allikad: TelegramCollective Evolution, Green Med Info

Loodustohri kommentaarid

Toodud artiklis on ära märgitud kõige olulisemad aspektid, mida seostatakse autismiga ning tervitatav on näha, et üha enam sellest kirjutatakse ka meediaväljaannetes.

Tänapäeval seostatakse autismi väga palju  erinevate vaktsiinides sisalduvate koostisosadega. Mõned väljavõtted Loodustohtri varasematest postitustest.

On leitud tõenäoline seos vaktsiinides sisalduva alumiiniumi ja autismi vahel

Alumiinium-abiainete mürgilisus ja autoimmuunsus lastel

Oluline ning ka kõige lihtsam on oma igapäevases käitumises teha väikeseid muudatusi. Esimeseks sammuks peaks olema gluteeni täielik väljajätmine. Gluteen on väga paljude autoimmuunhaiguste tekitaja + kahe sugupõlve jooksul on gluteeni konsentratsioon suurenenud terviljas 500 korda (peamiselt tänu sordiaretusele). Gluteen on paljude soolehaiguste põhjustaja. Kogemuspõhiselt on leitud, et kui gluteenist vabaneda siis peamised vaegused taanduvad väga kiiresti (Seedeprobleemid, soolestiku ärritus, puhitus jne.) – proovige ise järele!

PS! Segi ei tasu ajada tsöliaakiat gluteeni tundlikkusega!

Viiest inimesest neljal põhjustab gluteen soolestiku ärritust või isegi põletikku (ei tähenda gluteeni talumatust vaid gluteeni tundlikkust). Kolmandikul meist tekivad gluteeni vastu antikehad. Ülejäänutel imendub gluteen vere kaudu organismi laiali ja annab oma panuse tervisehädadeks mujal kehas. Gluteenis leiduv gliadiini valk võib oma struktuurilt olla väga sarnane kilpnäärme ja pankrease rakkudes leiduvate valkudega, ajavad gluteeni antikehad neid omavahel segamini ning ründavad ka meile vajalikke valke. Tagajärjeks võib olla tõsine haigus nagu kilpnäärme alatalitlus või I tüübi diabeet. Gluteeni magu ärritav toime põhjustab seederakkude enneaegset hävimist ja oksüdatsiooni. See aga soodustab haavandite teket, mis võimaldavad kahjulikel bakteritel jõuda otse vereringesse. Haavandid takistavad ka toidu täielikku lagundamist ja organism jääb ainevaegusse. Lagundamata toidu osakesed ärritavad soolte seinu ning põhjustavad selle läbilaskvuse suurenemist ehk nn “lekkiva soole sündroomi“. Kui need seedimata toidu osakesed jõuavad jämesoolde, on see pidu halbadele bakteritele, kes saavad süüa ja jõudsalt paljuneda.

Autismist ja gluteenist, Paul Shattock, Paul Whiteley ja Lynda Todd, Autism Reaseach Institute – www.vianaturale.ee/failid/File/Schattock.doc

Väljakutse – 1 kuu jooksul ärge sööge pastat, leiba-saia või muid tervilja tooteid. Seejärel kirjutage meile, kuidas enesetunne on või kuidas see kuu aega möödus.

Gluteeni väljajätmisel ei tohiks toitu asendada soja, maisi või (maisi)tärklist sisaldavate toodetega. Esiteks on suur osa tänapäeval kasvatatavast sojast ja maisist GMO sordid. GMO ohtudest ning kahjulikkusest oleme mitmeid kordi kirjutanud. Teiseks muundub tärklis seedekulglas puhtaks suhkruks ning lisaks suhkrust saadavale tühjale energiale põhjustab gluteenile sarnaseid soolevaegusi.

Heade gluteenivabade toiduainetena võiks välja tuua kookos- ja mandlijahu, psylliumi kiudu, chia seemneid. Kui võileibadest on raske loobuda saab lihtsa retseptiga endale kiiresti leivakesi küpsetada. Retseptis toodud türgi jogurti võib ka vahukoorega asendada. Tasub ise erinevaid variatsioone katsetada.

Piimatoodete suhtes võiks esmajärjekorras hoiduda poelettidel leiduvatest töödeldud piimadest. Kindlasti võiks vältida piimapulbrist valmistatud poepiima (mõned eesti poodides müügil olevad kaubamärgid) ja ulatuslikult homogeniseeritud (piimarasv ahelad lühikseks, ühtlane homogeenne mass, enam ei hapne pigem roiskub) poepiima. Eelistada võiks kindlasti töötlemata talupiima/toorpiima ning hapendatud piimatooted (juust, hapukoor, keefir, jogurt jne) on üldiselt alati sobilikud.