FERMENTEERITUD TOIT ON KASULIKEST OMADUSTEST TULVIL

Esmapilgul võib fermenteerimine meie jaoks tunduda ühe järjekordse võõrsõnana, kuid tegelikkuses  on tal  väga lihtne seletus – „vanaema sahvri hõrgutised“. Põrandad ja riiulid, mis on  täidetud purki pandud kurkide, kapsaste, kõrvitsate, paprikate ja muude heade köögiviljadega. Kas tuleb tuttav ette? Arvatavasti tuleb, sest meie targad vanaemad kasutasidki hoidiste tegemisel just fermenteerimise ehk kääritamise meetodit.

Mis juhtub toiduga kui see fermenteerub?

Fermenteerimine on protsess, mille käigus toimub teatud bakterite ning pärmseente ainevahetusprotsess. Esialgselt hapnikuvaeses keskkonnas ning seejärel hapniku osalusel, kus käärimisel vabanevat energiat kasutavad need organismid ära oma elutegevuseks. Näiteks köögiviljade kääritamisel piimhappebakterid alustavad seda protsessi glükoosi metaboliseerimisega, mis ajapikku kiireneb ning jõuab lõppfaasi paari nädala möödudes. Selle kõige tulemusena säilib toit kauem ning sünteesi tagajärjel tekitavad inimorganismile vajalikud seedeensüümid, B-grupi vitamiinid, oomegad-3-rasvhapped ning mitmesugused probiootilised tüved. Need kasulikud ained aitavad  ennetada soolevähki ja -põletikku  ning leevendada laktoositalumatust.

Traditsiooniliste toiduainete fermenteerimine

Peamised aiasaadused, milles kasutatakse fermenteerimise meetodit on kapsad ja kurgid. Kapsaste kääritatamise eesmärgiks on säilitada neis leiduvate A ja C-vitamiinide rohkus.  Samuti on uuringutest selgunud,et neis leiduvad ained aitavad hoida kolesterooli taset normis ning omavad põletiku- ja vähivastast toimet. Fermenteeritud kurkides tekkinud bakterid hoiavad seedeelundkonna mikrofloora tasakaalus ning moodustunud B-grupi vitamiinide ühendid tagavad normaalse makrotoitainete ainevahetuse.

Lisaks köögiviljadele fermenteeritakse ka piimatooteid, teravilju ning kakao- ja sojaubasid. Piimatoodete kääritamisel lõhustatakse seal piimasuhkur piimhappeks, mistõttu on see paremini omastatav ka laktoositalumatuse puhul. Fermenteerimise abil on võimalik teraviljades viia gluteeni, letsitiini ning fütaatide tase miinimumini. Toor kakaoubades ja punases veinis leiduv tanniin tekitab paljudele inimestele migreenihooge. Seega kasutavadki paljud tumeda šokolaaditootjad fermentiseeerimise protsessi, et eemaldada kakaoubadest see tundlikust tekitav aine. Samuti rakendatakse eelmainitud meetodit ka sojaubade toitudes. Kuulsaim neist on Jaapani köögist tuntud Natto, mille valmistamise käigus muutuvad oad väga K-vitamiinide rikkaks. Moodustuvad ühendid, mis on vajalikud eelkõige luudeehituseks, südame-ja veresoonkonna ning hammaste tervisele.

5 põhjust, miks eelistada fermenteerimise meetodil valmistatud toite:

  1. Aitab  paremini seedida – Kääritatud toit sisaldab palju probiootikume ja ensüüme, mis aitavad seedeelundkonnas hoida tasakaalu ning tugevdavad ka organismi vastupanuvõimet.
  2. Suurendab vitamiinide hulka toidus – On leitud, et fermenteeritud piimatoodetes on võrreldes pastöriseeritud toodetega tunduvalt kõrgem foolhappe, pürodoksiini, B-grupi vitamiinide, riboflaviini ning biotiini tase.
  3. Soodustab toitainete tõhusamat imendumist – Tänu ensüümide rohkusele paraneb seedimine ja peensooles efektiivistub  toitainete imendumine  verre  ning lümfi.
  4. Toiduainete säilivusaeg pikeneb – Käärimisprotsessil osalevad bakterid toodavad antimikroobseid ühendid, mis takistavad toidu riknemise ja mikroobide juurdepääsu.
  5. Muudab maitse rikkalikumaks – Ained, mis fermenteerimise käigus tekivad lisavad toidule intensiivsust ning muudavad selle maitse veelgi tugevamaks.

Fermenteeritud toitude lisamine oma igapäeva menüüsse on imelihtne. Piisab ainult paari toiduaine väljavahetamisest ja mõne päeva möödudes ongi enesetunne juba parem. Lihtsaim moodus selle jaoks on asendada piim keefiri või jogurtiga. Samuti ei tasuks ära unustada hapendatud köögiviljade nagu kurkide ning hapukapsaste häid omadusi oma toidukordade planeerimisel. Lisaks heale maitsele on neis säilinud hulgi tähtsaid vitamiine, mis tugevdavad meie immuunsüsteemi ja organsimi vastupanuvõimet.

Sügise saabudes on parim aeg oma kapsa-ja kurgipurkide varud üle vaadata ja puuduolev valmis teha, et külmade ilmade saabudes ei muutuks organism haigustele liiga vastuvõtlikuks. Kui aga ajanappuse või mõne muu põhjuse tõttu on koduste hoidiste tegemine piiratud, on oma tervise eest hoolitsemiseks ka muid võimalusi.  Nimelt on varsti müügile ilmumas looduslik ja orgaaniline konsentraat RegulatPro Bio, mis on tulvil fermenteerimisel tekkinud kasulikest ensüümidest. Ained, mis on tekkinud sarnaselt kodustes tingimustes kääritatud puu-ja köögiviljadest. Need valgud tõstavad kümneid kordi adenosiintrifosfaadi hulka, mis  on väga oluline rakkude metabolismis energia ülekandjana. Lisaks aitab RegulatPro Bio alandada vererõhku, hoida veresuhkru-, kolesterooli- ja triglütseriidede taseme kontrolli all ning aitab parandada sooritusvõimet ja taastada jõuvarusid. Toodet on sobilik kasutada seespidiselt metaboolse sündroomi, diabeedi, ülekaalulisuse, allergiate ning väsimuse puhul. Välispidiselt eelkõige väikeste haavade, põletuste, herpes simplexi, külmetuse raviks ning liigeste ja silmakompresside tegemiseks.

Allikad: TheSweetBeet.com,TheWashingtonPost.com,WelnessMama.com, Cheeseslave.com, NaturalNews.com, Learningherb.com, Regulat.com